قوانین و مقررات

قوانین عمومی

۱- انجام هرگونه حرکات خطر آفرین در طول مدت سفر ممنوع می‌باشد.

۲- مسئولیت مراقبت از هر خانواده برعهده سرپرست خانواده است. همچنین مراقبت کامل از فرزندان در طول زمان سفر برعهده والدین آن‌هاست.

۳-ثبت نام در سفر به ‌منزله پذیرش کلیه قوانین و مقررات گروه برای خود و سایر همسفرانتان می‌باشد.

قوانین مربوط به خودرو

۱- به دلیل حفظ امنیت و سلامتی مسافران، هرگونه رفتارهای هیجانی و نامتعارف مانند بیرون آمدن از سانروف، نشستن بر لبه پنجره، باربند، ایستادن روی رکاب و امثالهم در طول حرکت ممنوع است.

۲- تمام اتومبیل‌ها ملزم به همراه داشتن لوازم فنی (زاپاس مناسب، جک، آچار چرخ و…) و مواردی هستند که قبل از هر تور توسط گروه اعلام می‌گردد. لذا در صورت نیاز به امداد، هر اتومبیل باید از تجهیزات شخصی خود استفاده کند.

۳- تمامی اتومبیل‌ها با فاصله معین و در رد چرخ اتومبیل جلویی و پشت سر سرپرست گروه حرکت مر‌کنند و از هرگونه حرکات اضافی در مسیر جدا پرهیز کنند. همچنین در صورت ارائه چیدمان و ترتیب حرکت اتومبیل‌ها توسط لیدر به آن پایبند باشند. لطفاً از سبقت گرفتن از همدیگر و رانندگی پر خطر در جاده‌ها و بیراهه‌ها خودداری فرمایید.

۴- با توجه به قرار داشتن تجهیزات ارتباطی در تمام اتومبیل‌ها لطفاً از شوخی‌های نامناسب و مکالمات غیر ضروری پشت بیسیم جدا خودداری فرمایید.

۵- توجه داشته باشید، با توجه به احتمال بروز خرابی، حادثه و… برای هر کدام از مسافرین در سفرهای آفرودی،آمادگی، صبوری و کار گروهی از ملزومات شرکت در سفرهای بیراهه‌نوردی است.

۶- هر کدام از مسافران با آگاهی از چالش‌های احتمالی سفرهای آفرودی در برنامه‌ها شرکت می‌کند. بنابراین مسئولیت بروز هرگونه اتفاق/حادثه برای همسفران یا خودروی ایشان برعهده خودشان بوده و گروه مسئولیتی در این زمینه نخواهد داشت. گفتنی است که تمام تلاش تیم فنی و اجرایی گروه در طول سفر، سفری بی‌خطر و مساعدت به همسفران بر رفع معایب احتمالی خواهد بود.

۷- از کامل بودن مدارک خودرو شامل بیمه‌نامه معتبر، معاینه فنی، کم‌تر بودن میزان خلافی خودرو از حد مجاز، نداشتن شکایت روی خودرو و… اطمینان حاصل فرمایید.

۸-مسافران بدون خودرو که با خودروی گروه سفر می‌کنند، در صورت درخواست واحدهای انتظامی برای بازدید از خودرو، ملزم هستند شخصاً وسایل و کوله خود را تخلیه نمایند و در صورت همراه داشتن هر وسیله غیر متعارف، مسئولیت پاسخگویی به عهده خود فرد می‌باشد.

قوانین زیست محیطی

۱- به دلیل احترام به بافت محلی لطفاً در عبور از جوامع محلی و برخورد با ساکنین آن‌جا، حجاب و پوشش مناسب خود را رعایت کرده و صدای موسیقی اتومبیل‌ها را کم کرده و از رانندگی پرخطر جدا خودداری فرمایید.

۲- اساس طبیعت‌گردی مسئـــولانه بر احترام و تلاش برای حفظ و حراست حداکثری از محیط زیست می‌باشد. این مهم با همـــکاری همه امکان‌پذیر است؛ رهاکردن هرگونه زباله شامل زباله‌های غیرقابل بازیافت (مانند ته‌سیگار، ظروف یک‌بار مصرف، پلاستیک، شیشه و…) زباله‌های زیست تخریب پذیر (مانند پوست میوه، پوست تخمه، پسماند غذا) در طبیعت و مسیر اکیداً ممنوع است.
* گفتنی است که مسئولیت جمع آوری، نگهداری و حمل زباله هر خودرو بر عهده سرپرست و مسافر همان خودرو می‌باشد.

۳- ورود خارج از برنامه به عرصه‌های طبیعی شامل مراتع، رودخانه‌ها و… ممنوع می‌باشد. اصول سافاری گروه بر مبنای طبیعت گردی مسئولانه است.

۴- یادمان باشد ما در طبیعت مهمان هستیم. و طبیعت بستر زندگی گونه‌های مختلف حشرات، حیوانات و گیاهان است. بنابراین آمادگی مواجهه با آن‌ها و خطرات احتمالی را داشته باشیم.

۵-پیش بینی وضع هوا مربوط به نزدیک‌ترین ایستگاه هواشناسی و الگوهای ماهواره‌ای است. با توجه به حضور ما در طبیعت و غیرقابل پیش‌بینی بودن وضع هوا، امکان بروز خطا و اشتباه محتمل می‌باشد. پس هر فرد و خودرو باید آمادگی لازم را در مواجهه با شرایط غیرقابل پیش‌بینی داشته باشد.

۶- گوش کردن به موسیقی با صدای بلند در طبیعت ممنوع است. چرا که وظیفه ما به عنوان طبیعت‌گردان محافظت از زیستگاه‌ها و طبیعت است. پس اگر در سفرهای ما دوست دارید به موسیقی گوش دهید باید به گونه‌ای باشد که برای دیگر همسفران و طبیعت مزاحمت ایجاد نکند.