لالی، بهشت بختیاری در مرز استان خوزستان
 
لالی خاستگاه ۱۵ هزار ساله بختیاری‌هاست. لالی از دیرباز زیستگاه بشر بوده و در سده های اخیر، به عنوان منطقه گرمسیری و قشلاقی بختیاری‌های کوچ‌رو، به ویژه شاخه‌های هفت‌لنگ بختیاری، اعتبار و ارزش بیشتر یافته است.
در توصیف اهمیت تاریخی این منطقه، برای نمونه می توان گفت که قدیمی ترین آثار سکونت انسان در نجد ایران در غار «پبده» در شمال لالی کشف شده است.  لالی بخشی از نخستین حوزه شناخته شده نفت در ایران به شمار می‌آید و از این رو، در دهه ۳۰ یکی ازحوزه های فعال استخراج نفت بوده است. هنگامی که در اطراف منطقه مستعد «لالی» حوزه‌های نفتی کشف شد، صنعتی شدن، شکوه و رونق آن را فزونی بخشید ولالی به اوج بالندگی رسید و نام و آوازه اش جهانگیر شد.
روستای آرپناه لالی
موقعیت جغرافیایی شهرستان لالی که ۱۴۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد. و در شمال استان خوزستان است، در شرق و شمال شرقی به بخش اندیکا و در جنوب و جنوب شرقی به بخش مرکزی شهرستان مسجدسلیمان محدود می شود. و نیز ازشمال غرب با بخش سردشت و دزفول و از غرب با شهرستان گتوند همسایه است.
مجموعه آبشارهای آرپناه
مجموعه آبشارهای زیبای آرپناه درروستای آرپناه و در ۴۹ کیلومتری شهرستان لالی استان خوزستان قرار دارد. در مسیرتان تا رسیدن به آبشار طبیعتی بهشت‌گونه را می توانید مشاهده کنید. طبیعت مسیر راه هرچه در توان دارد، تقدیمتان می کند.
در مسیر پرپیچ وخم کوهستانی روستای آرپناه که مانند ماری در دل کوه‌ها می پیچد و بالا می رود، می توانید جنگل‌های بلوط و زمین یکدست سبز را مشاهده کنید. و آنقدر غرق زیبایی‌ها شوید که متوجه نشوید کی این همه پیچ و خم را پشت سر گذاشته‌اید. در میانه مسیر شیرهای سنگی که در یکی از روستای بین راهی بر روی آرامگاه‌های روستا قرار دارد، توجهتان راجلب می کند.
 
پیشینه تاریخی لالی
لالی پیشینه تاریخی کهن دارد. چنان که حدود ۶۰ سال قبل پروفسور گریشمن، باستان شناس فرانسوی، .قدیمی ترین آثار سکونت انسان در فلات ایران را در غاری در شمال لالی به نام غار «پبده» کشف کرد. گریشمن معتقد بود که ۱۵ هزار سال پیش مردمانی که در غار پبده می زیستد، نیاکان بختیاری‌ها بوده اند. پس دور از انتظار نیست که لالی در دوران های تاریخی مختلف از کانون‌های زندگی در ایران بوده باشد.
اکنون آثار ارزشمندی از دوره های مختلف زندگی بشر در لالی برجا مانده که نشان دهنده زیست و تمدن در منطقه است. آثار پل های بسته شده بر رودخانه‌ها، بقایای قلعه‌های ساخته شده بر فراز کوه‌ها و دشت‌ها، نقش برجسته‌های صخره‌ها وکوه‌ها، آثار شهرهای باستانی ایرانشهر، چال شهرو بنوار در شهرستان لالی و… همه از رونق لالی در دوران‌های دیرین سخن می گویند.
امکانات تفریحی و طبیعی لالی و گتوند
طبیعت بکر و سرسبز منطقه گتوند بسیار دیدنی‌ست. آبشار زیبای آرپناه لالی، منظره‌ای را نمایان می‌کند که وقتی می‌بینید شما را به وجد می‌آورد. مجموعه آرپناه شامل سه گروه آبشار خروشان است که با فاصله کمی از هم قرار گرفته‌اند. و آب آنها در نهایت در یک رودخانه ریخته می شود و مسیر می پیماید.
اگر اهل شنا و آب بازی هم هستید که بهترین جا را انتخاب کرده‌اید. در محل آبشارها امکاناتی مانند سکوهای نشستن، سرویس بهداشتی، بوفه خرید هم وجود دارد و خانواده های زیادی را می بینید که برای پشت سر گذاشتن یک روز شاد به آرپناه آمده‌اند. و اگر دوست دارید سفری خلوت و آرامش طبیعت را احساس کنید هم بسیار نقاط بکر، دیدنی و زیبایی در کنار رودخانه هست که هم می‌توانید کمپ کنید و هم برای پیک‌نیک در یک آخر هفته با دوستان و خانواده بسیار جای مناسبی‌ست. پس چرا نشسته اید؟! برخیزید و کوله بار سفرتان را ببینید و یکی از طبیعت های بهشتی ایران را از نزدیک ببینید. چون این حس و حال خوب را باید از نزدیک دریافت کنید. اگر اهل ورزش‌های آبی همچون پدل‌بوردینگ هم باشیدد که آب زلال و آرام رود دز جای مناسبی برای تمرینتان می تواند باشد.
رود کارون
رود کارون بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین رودخانه ایران است که بخش قابل‌توجهی از آن در استان خوزستان قرار دارد. این رود یکی از نخستین سکونتگاه‌های مردم ایران باستان بوده است و به همین دلیل اهمیت بسیاری دارد. در طول سالیان دراز، رود کارون نقش بسزایی در گسترش کشاورزی، دامداری و گردشگری در شهرها و مناطق اطراف خود داشته است. رود کارون از شهرهای مختلف استان خوزستان عبور می‌کند و هریک از پل‌های گوناگونی که به زیبایی روی آن ساخته شده، نماد شهرهای مختلف خوزستان است. در حال حاضر، کاهش عمق و حجم آب رودخانه کارون نگرانی بسیاری از علاقه‌مندان به محیط زیست را برانگیخته است. این رودخانه یکی از سرمایه‌های طبیعی ارزشمند ایران است که هرگونه آسیب به آن، تاثیری غیرقابل‌جبران بر اکوسیستم محیط اطراف و زندگی مردم خوزستان خواهد گذاشت. متاسفانه به خاطر احداث دو سد در منطقه گتوند و لالی و بسیار سدهای دیگر بر روی سد کارون، میزان آب خیلی کم شده است. اما همچنان زیبایی رودخانه پابرجاست.
یکی از بهترین تجربه‌های شما می‌تواند کمپ یا پیک‌نیک در کنار رود و انشعابات رود کارون در منطقه لالی و گتوند که طبیعت سرسبز بسیار دیدنی‌ای هم دارد، باشد. تجربه لذت کمپ در زیر آسمان پرستاره و رقص ستاره‌ها روی آب‌‌ زلال رود کارون.
 
سرشاخه های رود کارون
رود کارون از رشته کوه زاگرس و زردکوه بختیاری در استان چهار محال و بختیاری سرچشمه می‌گیرد. ارتفاع این کوه‌ها به بیش از ۳,۰۰۰ متر از سطح دریا می‌رسد. به بیان دقیق‌تر، این رود از کوه‌های ارمند، کوهرنگ و بازفت جریان می‌گیرد و در طول مسیر خود از شهرهای مختلفی در استان خوزستان عبور می‌کند. بخش کارون بزرگ که از پیوستن رودخانه دز به رود کارون تشکیل می‌شود، شرایط مناسبی برای کشتیرانی دارد. رودخانه کارون در طول مسیر خود از شهرهای شهرکرد، بروجن، لردگان، ایذه، مسجد سلیمان، شوشتر، اهواز، خرمشهر و شهرستان کارون می‌گذرد.
به‌جز سرشاخه‌های اصلی رود کارون، شاخه‌های فرعی دیگری نیز در طول مسیر به این رود می‌پیوندند که از کوه‌های مختلف سرچشمه می‌گیرند. بخشی از رودهای دامنه‌های شمالی دنا در سمیرم و فریدون شهر، رود خرسان دامنه کوه دنا در کهکیلویه و بویر احمد و رودهای الیگودرز در لرستان، با عبور از مسیری پیچ‌در‌پیچ در نهایت به گتوند در دشت خوزستان و رود کارون می‌رسند.
سفر به لالی
دیتوررز هر ساله سفرهای متفاوتی را به منطقه لالی برگزار می‌کند که می‌توانید با چک کردن وبسایت و برنامه‌های ما در جریان این برنامه‌ها قرار بگیرید. همچنین می‌توانید گالری سفرهای قبلی ما به این مقصد و هایلایت‌ها اینستاگراممون رو چک کنید و اگر دوست داشتید با همدیگر همسفر شویم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *